dzisiaj jest piątek, 19 kwietnia 2024

Wycieczka rowerowa z dziećmi - dookoła Jeziora Hańcza - trasa dla wytrwałych!

2024-01-08 21:55

Była to nasza druga wycieczka rowerowa podczas suwalskich wakacji, pierwsza - wokół jezior Suwalskiego Parku Krajobrazowego - dała dzieciakom nieźle w kość, dlatego miały jeden dzień odpoczynku na pluskanie się i zabawy nad brzegiem Hańczy.

Naszą wycieczkę zaczęliśmy w Mierkiniach, w których spędzaliśmy nasze wakacje razem z Elą i Krzyśkiem oraz ich dziećmi - Zosią i Jankiem. Mierkinie to niewielka miejscowość na Suwalszczyźnie, położona nad Jeziorem Hańcza, w której znajduje się świetne miejsce na urlop a mianowicie - Dworczysko nad Hańczą.

Początek wycieczki dookoła Jeziora Hańcza zapowiada się ciekawie - góra / dół i tak do końca trasy.

Wycieczka jest ciekawą opcją na poznanie Suwalskiego Parku Krajobrazowego i Suwalszczyzny wogóle. Ruszamy drogą asfaltową w kierunku Starej Hańczy, wycieczka zaczyna się świetnie, pędzimy prosto w dół, by po kilkuset metrach skręcić na parkingu w prawo w szutrową drogę w kierunku Jeziora Hańcza i MOR czyli Miejsca Odpoczynku Rowerzystów zbudowanego przy okazji wytyczenia Szlaku Green Velo. Co dobre jednak szybko się kończy i rozpoczynamy ostrą wspinaczkę szutrową drogą, na której zdecydowana większość z nas musi zsiąść z rowerów i po raz pierwszy tego dnia poprowadzić je gdyż nawet gdy dawaliśmy radę, to koła nam buksowały i nie sposób było jechać. Po pokonaniu początkowych trudności, droga wypłaszcza się i dalej jedziemy w kierunku miejscowości Dzierwany. Dosyć szybko na naszej trasie spotykamy pasące się konie, które były dla dzieciaków nie lada atrakcją - mimo, że z końmi zaznajomione są dosyć dobrze :)

Niewielka miejscowość Cisówek na trasie naszej wycieczki rowerowej z dziećmi dookoła Jeziora Hańcza

Dalej trasa prowadzi przez niewielką miejscowość Cisówek, którą tworzy dosłownie kilka domów. Po lewej będziemy mieli widok na nieduże jezioro Pogorzałek. Trasa prowadzi przez wymagające kondycyjnie ale malownicze tereny. Ponieważ jedziemy głównie drogami szutrowymi i ubitymi drogami polnymi, wskutek działania głównie spływającej wody, momentami jest trudna technicznie, z dużymy wystającymi kamieniami i koleinami. Warto jechać pierwszym i instruować dzieci jak dobrze pokonać trasę.

W miejscowości Łopuchowo skręcamy w prawo w kierunku rezerwatu Głazowisko Łopuchowskie na wysokości, którego czeka nas kolejna wspinaczka a nagrodą są piękne widoki na Głazowisko i możliwość odpoczynku wśród łąk i bocianów, które często tu przebywają. Rezerwat „Głazowisko Łopuchowskie” utworzony został w 1988 roku na powierzchni 16 ha, w celu ochrony jednego z niewielu miejsc w Polsce o tak dużym nagromadzeniu głazów narzutowych (przyniesionych tu przez wycofujący się lodowiec).

Rezerwat przyrody Głazowisko Łopuchowskie - tysiące głazów narzutowych przyniesione przez lodowiec, który ukształtował Suwalszczyznę.

W miejscowości Błaskowizna, na plaży spożywamy przywiezioną przez nas rybę, pijemy herbatę a kawałek dalej w miejscowym sklepie w nagrodę za trudy podróży, dzieciaki dostają lody i sporą porcję świetnego sękacza! Od Błaskowizny, która jest polskim centrum nurkowym, wracamy przez Przełomkę, jadąc cały czas dobrej jakości asfaltową drogą (czasami tylko będąc niepokojonym i strąbionym przez zniecierpliwionych kierowców). Zmęczeni ale szczęśliwi udajemy się na kolację do naszego Dworczyska :)

Takie górskie widoki są właśnie na Suwalszczyźnie - jedyne w swoim rodzaju :)

A wieczorem ognisko, kiełbaski i pieczone ziemniaki! Pychota, na którą dzieciaki czekały cały dzień!

Nasze dzieciaki jechały na rowerach 16" (Frog 44) i 24" (Frog 62) a najmłodsza Natalka w przyczepce rowerowej.