dzisiaj jest czwartek, 29 października 2020
Booking.com

Kliknij województwo, aby zobaczyć atrakcje.

Mapa atrakcji dolnośląskie kujawsko-pomorskie lubelskie lubuskie łódzkie małopolskie mazowieckie opolskie podkarpackie podlaskie pomorskie śląskie świętokrzyskie warmińsko-mazurskie wielkopolskie zachodniopomorskie

Kliknij województwo, aby zobaczyć wycieczki.

Mapa wycieczek dolnośląskie kujawsko-pomorskie lubelskie lubuskie łódzkie małopolskie mazowieckie opolskie podkarpackie podlaskie pomorskie śląskie świętokrzyskie warmińsko-mazurskie wielkopolskie zachodniopomorskie

Kliknij województwo, aby zobaczyć noclegi.

Mapa noclegów dolnośląskie kujawsko-pomorskie lubelskie lubuskie łódzkie małopolskie mazowieckie opolskie podkarpackie podlaskie pomorskie śląskie świętokrzyskie warmińsko-mazurskie wielkopolskie zachodniopomorskie

Rowery Woom, Frog i Kubikes - porównanie rowerów na kołach 14" i 16"

2020-10-19 23:09

Waga - podstawowy element, o który pytają rodzice :)

Waga tych 3 marek jest porównywalna. Jednak już proste porównanie pozwala stwierdzić, że najcięższy z nich jest Frog.

Frog 40 (następca Frog 43)- 6,46 kg, Woom 2 - 5,5 kg a Kubikes 14" - 5,7 kg - wagi dla rowerów 14".

Frog 44 (następca Frog 48) - 6,39 kg, Woom 3 - 5,8 kg, Kubikes 16" - 5,9 kg - wagi dla rowerów 16".

Z czego wynikają takie różnice w wadze? M.in. z tego, że Frog ma stalową przednią zębatkę oraz większe zębatki z przodu i z tyłu (wolnobieg). Jaką to ma różnicę na jazdę i użytkowanie, opiszę w dalszej części. Dodatkowo Woom 2 ma w mostku i kierownicy 2 śruby a Kubikes i Frog 6 śrub - i tu uzyskujemy 100 gram na korzyść Woom. Ja jednak wolę mieć więcej śrub, gdyż zasada jest taka, że jak jedno zabezpieczenie zawiedzie, drugie przejmuje jego rolę - w przypadku Woom o tej zasadzie zapomniano lub celowo pominięto w pogoni za wagą. Pierwsze wersje Woom 2 i Woom 3 miały mostki bardzo zbliżone do tych, które są stosowane we Frog i Kubikes, czyli kierownica była zakręcana na 4 śruby - nasi znajomi mają właśnie takiego Wooma 2, który był dla nas inspiracją do rozszerzenia oferty naszego sklepu właśnie o lekkie rowery dla dzieci

Mostek i mocowanie kierownicy - na górze Frog (analogiczne rozwiązanie jest w KuBikes), na dole Woom - widoczna różnica w liczbie śrub.

Woom jest po prostu bardziej plastikowy - plastikowe klamki hamulca, niemarkowe szczęki hamulca, Frog i Kubikes produkcji Tektro, aluminiowe. Czy te plastikowe są mniej trwałe? Nie zauważyłem aby szybciej się zużywały ale w dobie ograniczania zużycia plastiku niektórzy zwracają na to uwagę... Równie dobrze regulują się także szczęki każdego z rowerów - niezależnie czy Frog, Woom czy KuBikes. W każdej z marek można regulować hamulce, czyli przybliżyć jeszcze bardziej klamki do chwytów kierownicy.

Geometria / sylwetka

Woom - najbardziej wyprostowana, miejska, rekreacyjna, emerycka - z różnymi określeniami się spotykałem :) Frog oraz KuBikes prezentują sylwetkę lekko pochyloną, bardziej sportową - ale nie agresywną. Która jest lepsza? Ta, która wygodniejsza dla dziecka. Rowery Frog 44 mają jednak możliwość ustawienia kierownicy tak aby sylwetka była wyprostowana. My preferujemy lekko pochyloną sylwetkę, którą oferują Frog i KuBikes. Ta właśnie sylwetka nam zdecydowanie bardziej się sprawdza na trasach, które robimy - szutry, lasy czy parki rowerowe. Ale Woom też daje radę.

4 latek na lekkim rowerze Frog 40

Lekko pochylona sylwetka na Frog, bardzo zbliżona jest także na Kubikes.

Czy sylwetka we Frog i Kubikes powoduje, że dziecko patrzy w ziemię? Zdecydowanie nie. Czy sylwetka w Woom powoduje, że trudniej się jeździ? Też nie, choć w trudniejszym terenie lekko pochylona sylwetka i węższa kierownica lepiej się sprawdza.

Na Kubikes 14" wsiądą mniejsze dzieci niż np. na Woom - ma on niżej siodełko niż Woom, Frog ma trochę niżej niż Woom i wyżej niż KuBikes.

Regulacja kierownicy - w Woom można ją lekko oddalać i przybliżać, co podnosi lub obniża ją jednocześnie - jest to jednak ograniczone odległością pomiędzy osiami kół i wygodą dziecka.

Frog 44 - można regulować w sporym zakresie dzięki zmodyfikowanej kierownicy a dodatkowo zastosować adapter jeśli chcemy ją jeszcze bardziej podnieść, we Frog 40 można ją obniżyć, a jeśli chcemy podnieść kierownicę, należy dokupić adapter kierownicy. Podobnie jest w Kubikes. Tak samo było we Frog 48, który został zastąpiony przez Frog 44.

Poniżej bardzo intensywnie użytkowany Frog 40 z tak podniesioną kierownicą. Przywrócenie go do lepszego stanu dla kolejnego dziecka chwilę nam zajęło ;)

Frog 40 z zamontowanym dodatkowym wspornikiem kierownicy w celu jej podwyższenia - dla zwiększenia wygody dla 5 latka ;)

Frog 40 z zamontowanym dodatkowym wspornikiem kierownicy w celu jej podwyższenia - dla zwiększenia wygody dla 5 latka ;)

Napęd - przełożenia oraz korby

Woom 2/3 - 25 x 15 T

Frog 40 / Frog 44- 32/18 T

Kubikes 14"/16" - 28/ 16 T

Co to znaczy? To, że na Woom jest najłatwiej zakręcić pedałem, a Frog wymaga najwięcej siły. Z moich doświadczeń wynika, że nie ma to większego znaczenia przy nauce jazdy na rowerze (zarówno na Woom jak i na Frog czy KuBikes mamy historie dzieciaków, które wsiadają i po chwili jadą, jak i takie, którym zeszło się trochę dłużej, czasami i tydzień). Jeśli już dziecko opanuje rower, to na Woom dosyć szybko zacznie mielić korbami, czyli mieć wysoką kadencję. Może to powodować, że przy sporej prędkości zacznie "gubić pedały".

Długość korb oraz ich kształt - współczynnik Q

14" - Woom - 80 mm aluminiowe, Frog - 89 mm aluminiowe, Kubikes - 89 mm - aluminiowe.

16" - Woom - 95 mm mm aluminiowe, Frog - 89 mm aluminiowe, Kubikes - 102 mm - aluminiowe.

Najmniejszy współczynnik Q, szerokość ramion korby, ma Frog, w drugiej kolejności jest Woom a następnie Kubikes. Co to znaczy? To, że najwięcej energii podczas pedałowania przekazywane jest na napędzenie roweru właśnie we Frogu.

Korby w Kubikes (niebieski) i Frog (czerwony).

Korby w Woom 2 i Woom 3.

Ogranicznik skrętu

Woom ma elastyczny ogranicznik skrętu w postaci gumowego pierścienia zamocowanego do ramy i widelca, który ma zapobiec całkowitemu przekręceniu kierownicy. Zdarza się jego zgubienie lub zerwanie w toku użytkowania - występuje jako część zamienna.

Frog ma ogranicznik skrętu kierownicy w sztycy widelca - trochę cięższy niż rozwiązanie w Woom ale za to bezawaryjny.

Gumowy / elastyczny ogranicznik skrętu kierownicy w Woom 2 i Woom 3.

Kubikes nie ma ogranicznika skrętu - zdania są podzielone, co do jego przydatności - dzieciom, które nie jeździły nigdy z ogranicznikiem lub krótko nie przeszkadza to wcale.

Wyposażenie podstawowe

Najwięcej oferuje Frog - w standardzie błotniki, dzwonek i odblaski. 

Woom w standardzie oferuje jedynie odblaski. Resztę można dokupić. Przyznam, że akcesoria Woom są dopracowane, z dbałością o szczegóły - ale kosztują znacznie, jak na markę premium przystało ;)

Kubikes tylko rower - bez odblasków, błotników czy dzwonka :( Na szczęście akcesoria nie są drogie!

Nóżka jest opcją dodatkowo płatną w każdej z marek.

Opony

Frog wyposażony jest w opony Kenda o szerokości 1,5" - wersja terenowa. Kiedyś były 2 komplety opon - szosowe 1,5" i terenowe w rozmiarze 1,75".

Woom wyposażony jest w opony Schwalbe o szerokości 1,5” (wcześniej były Kenda, czasami w rozmiarze mniejszym niż 1,5") - wersja terenowa.

W Kubikes występują 2 wersje opon kenda - Tour - gładkie, świetne na miasto, z niskimi oporami toczenia, MTB - bardziej agresywne (terenowe), bardzo dobrze sprawdzają się w trudniejszych trasach (szutry, las, itp.), dobrze w mieście - zdecydowanie bardziej uniwersalne - szerokość 1,5".

Kierownica

Najszerszą ma Woom aż 500 mm - taka jego charakterystyka, Frog i Kubikes mają węższą - odpowiednio dla Frog 40 - 420 mm i dla Frog 44 - 440 mm. Kubikes - 420 mm w obu wersjach. Woom ma też kierownicę typową dla rowerów BMX, Frog i Kubikes dla rowerów crossowych.

Woom i Frog na kołach 14" - lekkie rowery dla dzieci

Uchwyty na kierownicy - tzw. gripy. Ograniczniki zabezpieczające przed zsuwaniem się dłoni mają jedynie Kubikes, Woom są dosyć twarde ale bardzo trwałe (uwaga - w Woom ograniczniki zmieniały się na przestrzeni lat, więc rower sprzed 3-4 lat może mieć inne niż najnowszy). Frog mają dosyć miękkie, zakręcane kluczem, moim zdaniem brak ograniczników nie jest wadą, chwyty bardzo dobrze trzymają dłonie.

Kierownica lekkiego roweru dla dzieci Frog 14" 

Kierownica w rowerach Frog 40 oraz Frog 44.

Kierownica lekkiego roweru dla dzieci Woom 3

Kierownica typu BMX w Woom 2 i Woom 3, wymuszająca bardzo wyprostowaną sylwetkę.

Kierownica lekkiego roweru dla dzieci Kubikes 16"

Kierownica w rowerach Kubikes 14" i Kubikes 16".

Siodełko - regulacja

Kubikes i Frog mają siodełko regulowane na wysokość za pomocą klucza imbusowego, także Woom 2. Woom 3 ma zacisk. Wydaje mi się, że są tak samo wygodne, raczej nie spotkałem się z narzekaniami czy stwierdzeniem, że jedno jest lepsze lub gorsze. Nasza córka zauważyła różnicę w wygodzie w 20" rowerach ale to i tak jest zależne od budowy ciała.

Złożenie

Zdecydowanie najprościej jest złożyć Kubikes (przychodzi w dużej mierze złożony), następnie Woom a najwięcej pracy na początku trzeba włożyć we Frog. Z czego to wynika? KuBikes przychodzą prawie gotowe. Co trzeba zrobić aby go przygotować do jazdy? Wyprostować kierownicę, zamontować pedały (uwaga: gwint prawy / lewy), dostosować wysokość siodełka i dopompować koła - mało, bardzo mało :)

Woom mają mało dodatków w standardzie (np. brak błotników, które ma Frog) oraz mniej śrub np. w kierownicy, mostku itp., przednie koło jest założone na rower już w pudle, więc też dosyć szybko przygotowuje się go do jazdy.

Trochę dłużej schodzi się z Frogiem, w którym z reguły montuje się jeszcze błotniki, odblaski, dzwonek i czasami trzeba podregulować hamulce. Założenie osłony na łańcuch we Frog wymaga posiadania narzędzi do ściągania korb i sporo cierpliwości... My w naszych rowerach nie zakładamy, bo i plastikowe to i rower traci na sportowym charakterze przez tę pełną osłonę.

Rowerki i hole rowerowe

Follow Me - każdy z nich wymaga dodatkowych adapterów - M6 lub pod zacisk.

Trail Angel - każdy wymaga dodatkowego adapteru, niedostępnego w Polsce.

Trail Gator - nie mam 100% pewności dot. kompatybilności z Woom (niektórzy klienci zgłaszali problemy, ale nie weryfikowałem tego), na pewno można podłączyć pod Frog.

Użytkowanie - trwałość i serwis

Z mojego doświadczenia wynika, że najdelikatniejszy i wymagający najwięcej uwagi jest Woom. Zdecydowanie najtrudniej jest wyczyścić w nim łańcuch (z uwagi na bardzo zabudowaną osłonę łańcucha, która dodatkowo powoduje tarcie o wolnobieg - hałasuje i spowalnia rower - w starszych modelach była zupełnie inna osłona), awaryjny ogranicznik skrętu kierownicy i aluminiową (delikatniejszą) zębatkę przednią - wymienialiśmy już w 3 rowerach z uwagi na jej pogięcie (zapewne wynikało to z niewłaściwego użytkowania). Frog to rower czołg, który świetnie nadaje się dla dzieciaków małych chuliganów ;) Gdzieś pomiędzy nimi jest Kubikes.

Frog 44 po intensywnym wyjeździe rowerowym

Czyszczenie Frog czy KuBikes po intensywnej jeździe w błocie i piasku nie sprawia problemu dzięki niewielkiej zabudowie łańcucha. Czyszczenie łańcucha w Woom po takiej jeździe to kilka godzin wyjęte z życiorysu :(

Najdroższe części zamienne (m.in. z uwagi na unikalność wybranych rozwiązań) ma Woom. Na szczęście dystrybutor wziął sobie do serca nasze (mam nadzieję) uwagi i zapewnił dostąpność lub możliwość zamawiania większości części zamiennych.

Frog i Kubikes - części zamienne są dostępne u producentów lub w większości możliwe do zastąpienia odpowiednikami z rynku rowerowego. Są też zdecydowanie tańsze niż do Woom.

Kraj ochodzenia / produkcji

Jeśli to dla Was istotne, to:

Woom to marka austriacka, rozwijana w Austrii, rowery są produkowane w Kambodży.

Frog to marka brytyjska, rozwijana w Wielkiej Brytanii, rowery są produkowane w Wielkiej Brytanii.

KuBikes to marka niemiecka, rozwijana w Niemczech, rowery są produkowane w Niemczech.

Wszystkie rowery produkowane są z części produkowanych na Dalekim Wschodzie, bo taki jest rynek rowerów i zresztą nie tylko. Najwięksi producenci ram rowerowych mają swoje fabryki właśnie tam - Chiny, Tajwan itp. 

Czy miejsce produkcji ma wpływ na jakość rowerów? W mojej opinii nie, nie zauważyłem, aby Woom prezentowały tak znaną w powszechnej opinii jakość Made in China - wręzcz przeciwnie, są bardzo dobrze wykonane, podobnie jak Frog czy KuBikes. Procesy kontroli jakości można wdrożyć w każdym miejscu i każda z tych marek to zrobiła.

Podsumowanie

Jeśli zastanawiacie się czy łatwiej nauczyć się na Woom, Frog czy Kubikes to moim zdaniem, gdy dziecko jest już gotowe, każdy z lekkich rowerków mu bardzo w tym pomoże. 

Który z nich jest lepszy, najlepszy, najgorszy? :) To zależy, jakie wybierzemy kryteria, w jednych wygrywa Woom, w innych Frog a jeszcze w innych Kubikes. Na to niech każdy sobie odpowie wybierając najważniejsze dla siebie kryteria. Z moich kilkuletnich doświadczeń wynika, że na każdym z nich dzieci uczą się tak samo łatwo jeździć na rowerze. Ale i tak wybraliśmy Froga ;) A nasi znajomi Woom. A jeszcze inni wzięli Kubikes. Po prostu ile osób, tyle wyborów i opinii. Na pewno najbardziej delikatny z nich jest Woom, Frog to rower, który bardzo dobrze znosi trudne trasy i trudnych właścicieli ;) Poniżej przykład takiego właśnie Frog - bardzo intensywnie użytkowany, serwis ujrzał dopiero po 1,5 roku gdy musiał przejść w ręce młodszej siostry. Przywróciliśmy mu dawny blask w naszym serwisie :) Woom za to ma świetny marketing i trzyma świetnie cenę używany. Coś za coś.

Rowerki Frog, Woom i Kubikes do nabycia w Sklepie Dzieciaki w Plecaki.

Komentarze

Zalogowani użytkownicy nie muszą wpisywać kodu bezpieczeństwa. Zarejestruj się teraz lub zaloguj się jeśli masz już konto.