dzisiaj jest sobota, 14 grudnia 2024
Booking.com

Kliknij województwo, aby zobaczyć atrakcje.

Mapa atrakcji dolnośląskie kujawsko-pomorskie lubelskie lubuskie łódzkie małopolskie mazowieckie opolskie podkarpackie podlaskie pomorskie śląskie świętokrzyskie warmińsko-mazurskie wielkopolskie zachodniopomorskie

Kliknij województwo, aby zobaczyć wycieczki.

Mapa wycieczek dolnośląskie kujawsko-pomorskie lubelskie lubuskie łódzkie małopolskie mazowieckie opolskie podkarpackie podlaskie pomorskie śląskie świętokrzyskie warmińsko-mazurskie wielkopolskie zachodniopomorskie

Kliknij województwo, aby zobaczyć noclegi.

Mapa noclegów dolnośląskie kujawsko-pomorskie lubelskie lubuskie łódzkie małopolskie mazowieckie opolskie podkarpackie podlaskie pomorskie śląskie świętokrzyskie warmińsko-mazurskie wielkopolskie zachodniopomorskie

Kajak Gumotex Seawave - kajak pneumatyczny/kajak dmuchany - opinia

2024-08-26 23:53

Dlaczego wybrałem kajak pneumatyczny (dmuchany) zamiast standardowego?

Przede wszystkim ze względu na nieduże wymiary po spakowaniu (możliwość schowania w sporej szafie lub piwnicy) i możliwości transportu nawet bez konieczności wykorzystania samochodu. Jest sporo rzek, na które można dostać się z wykorzstaniem PKP czy PKS i po dojściu kilkuset metrów czy kilometrów rozpocząć spływ a następnie w taki sam sposób wrócić do domu. Oczywiście zadanie to jest utrudnione, gdy oprócz 17 kg kajaka potrzebujemy wziąć jeszcze sprzęt biwakowy i jedzenie ale przy odrobinie motywacji i kreatywności z logistyką (wsparcia rodziny/znajomych) temat można zrealizować :)

Dużo łatwiej też transportować kajak pneumatyczny - nie potrzeba dodatkowych uchwytów i bagażnika aby go transportować (mogę go więc zabrać do rodziców i popływać z dzieciakami na rzece czy na zalewie).

W trakcie spływu rzeką Pilicą.

W trakcie krótkiego spływu rzeką Pilicą.

Wiele osóby zadaje mi pytanie czy kajak pneumatyczny jest wytrzymały i czy pływanie nim jest bezpieczne? Tak, Gumotex produkuje je z bardzo wytrzymałego tworzywa - Seawave wykonany jest z Nitrilonu - zapewnia ono dużą wytrzymałość na przetarcia. Pływaliśmy Gumotexem (akurat modelem Palava) po Rawce, która jest rzeką zwałkową i nieraz musieliśmy przeciągnąć go po drzewach, konarach, zdarzało się także uderzyć w wystające przeszkody. Wychodził cało z opresji. Oczywiście nie znaczy to, że można nim pływać po kamieniach, konarach itp. bez jakichkolwiek obaw!

Nitrylon jest tym samym materiałem, który jest używany do produkcji łodzi typu Zodiac i jest mocniejszy, bardziej odporny na ścieranie i przebicie niż PVC, a także bardziej ekologiczny - wytwarzany z gumy kauczukowej.

Posiadanie kajaka dmuchanego/pneumatycznego to np. nocleg w tak pięknym miejscu jak to :)

Posiadanie kajaka dmuchanego/pneumatycznego to np. nocleg w tak pięknym miejscu jak to :)

Czy kajak dmuchany jest stabilny? Gumotex Seawave jest konstrukcją bardzo stabilną, pływałem nim po spokojnych rzekach (Pilica, Świder) oraz po Wiśle, na której wiał nieustannie wiatr, powodując fale. Oczywiście komfort był mniejszy niż gdybym płynął ciężkim, tradycyjnym kajakiem, czuć było uderzenia wody w dziób, ale wynikało to zapewne też z tego, że płynąłem sam, w kajaku 3 osobowym - zanużenie było zapewne niewielkie. Dzięki temu też łatwo było przepłynąć po mieliznach, których na Wiśle było sporo.

Dlaczego Gumotex Seawave?

Marka Gumotex to jeden z liderów w produkcji kajaków. Ich konstrukcje są zdecydowanie bardziej zaawansowane i w mojej opinii bardziej przemyślane niż Itiwit czy Sevylor, bardzo trwałe. Na Seawave zdecydowałem się bo szukałem kajaka, którym zabiorę na spływ przynajmniej część rodziny, tzn. żonę i 2 dzieci lub 2-3 moich dzieci :) Dlatego wybrałem Seawave, który jest najdłuższym kajakiem w ofercie Gumotex. Świetna propozycja dla dwóch lub trzech osób. Sprawdza się także gdy chcemy wybrać się na spływ samemu. Przerobienie kajaka na jedynkę zajmuje kilka minut, wystarczy zamontować jedno siedzenie na środku pokładu, w specjalnie do tego przygotowanych gniazdach. Wszystko jest oznaczone, nie sprawia więc problemu nawet na początku.

Gumotex Seawave i Gumotex Palava - kajaki pneumatyczne

Gumotex Seawave (czerwony, po prawej) i Gumotex Palava (po lewej) - widoczna różnica w budowie i szerokości kajaków pneumatycznych, która ma wpływ na szybkość poruszania się kajakiem - Sewave jest szybszy.

Jakie są jeszcze atuty Gumotex w porównaniu do innych firm produkujących kajaki? Materiał z jakiego wykonana jest większość kajaków to Nitrilon - bardzo wytrzymałe tworzywo sztuczne, którego nie trzeba suszyć godzinami jak w przypadku Itiwit. Oczywiście przed spakowaniem należy go wytrzeć do sucha, ale można to zrobić gąbką/szmatką. Gumotex zapewnia też serwis pogwarancyjny produkowanych przez siebie kajaków. Jest bardzo popularny w środowisku kajakarzy, gdy występują więc jakiekolwiek problemy, często można znaleźć rozwiązanie np. na forach poświęconych kajakarstwu.

Co było jeszcze istotne dla mnie? Podczas spływu kajakiem Itiwit z Decathlonu, miałem mocno poobcierane ręce, a wynikało to z uderzania dłonią o szorstki materiał, jakim są pokryte komory kajaka. W Gumotex takiego problemu nie ma.

Kajak dmuchany/pneumatyczny Gumotex Seawave

Kajak dmuchany/pneumatyczny Gumotex Seawave po spływie rzeką Pilicą.

Standardowo Gumotex Seawave wyposażony jest w dwa pompowane siedzenia oraz podnóżki. Siedzenia są ok., ale czasami lubię przedłużyć oparcie np. poprzez włożenie pod plecy karimaty. Dzięki temu oparcie mają całe plecy. W wersji 2 os. kajak ma naprawdę dużo miejsca dla każdego z pasażerów, nawet przy załadowaniu go bagażem.

Jeśli potrzebujecie pływać w trójkę - wystarczy dokupić trzecie siedzenie i zamontować je w środkowej części pokładu. Uwaga - taka wersja jest wygodna ale dla rodzin z dziećmi, 3 osoby dorosłe mogą mieć ciasno i takie rozwiązanie może być wygodne raczej przy krótszych odcinkach.

Dane techniczne

  • Długość 455 cm
  • Szerokość 83 cm
  • Waga 17,5 kg
  • Ładowność 250 kg
  • Ilość osób 3
  • Średnica bocznego walca 22 cm
  • Ilość komór 3 + 3 + 2
  • Rozmiary złożonej łódki i tym samym wora transportowego 68x43x30 cm
  • Ciśnienie robocze 0,2 Bar
  • Materiał Nitrilon.

Wyposażenie 

Otwór odpływowy na rufie. Dwa dmuchane podnóżki. Dwa dmuchane siedzenia. Uchwyty na dziobie i rufie. Płetwa kierunkowa. Uchwyt na dnie do mocowania skegu (płetwy kierunkowej). Olinowanie pokładowe. System podwójnych suchych rzepów (zakładka) do zapięcia kokpitu. Zawór ciśnieniowy CER. Zawory Push-Push. Worek transportowy 100 l. Reperaturka. W pokładzie na rufie otwory do instalacji sterowej. Gąbka. Do wyposażenia dołożyłem jeszcze pieluchę tetrową, która świetnie sprawdza się przy jego suszeniu po spływie lub wycieraniu z błota.

Kajak Gumotex Seawave na wózku transportowym

Kajak Gumotex Seawave na wózku transportowym w trakcie wyjazdu do Słowenii

Budowa kajaka Gumotex Seawave

Seawave ma jedno dno i dwie oddzielne komory boczne, które są nadmuchiwane za pomocą zaworów typu push-push - wybrałem pompkę nożną zamiast ręcznej - chciałem uniknąć wielokrotnego schylania się podczas pompowania kajaka. Obsługa zaworów i pompowanie kajaka jest bardzo proste. Należy napompować pokład i siedziska a następnie komory boczne.

Kajak wyposażony jest w uchwyty do przenoszenia, dzięki czemu przenoszenie go przez przeszkody czy transport w miejsce wodowania jest bardzo wygodne.

Uchwyt do przenoszenia kajaka Gumotex Seawave i część olinowania.

Uchwyt do przenoszenia kajaka Gumotex Seawave i część olinowania.

Standardowy kajak wyposażony jest w 2 pompowane siedzenia oraz 2 podnóżki, po bokach zastosowano olinowanie, które ułatwia transport bagażu.

W podstawowej konfiguracji Gumotex Seawave jest kajakiem otwartym - bez kokpitu chroniącego przed deszczem czy wiatrem. Kokpit można dokupić oddzielnie - w wersji 1 lub 2 osobowej, ze wzmocnieniem lub bez. Jeśli planujecie spływy jesienią, zimą czy wczesną wiosną, kokpit jest wskazany - bardzo dobrze chroni przed utratą ciepła gdy wieje zimny wiatr.

Łódź posiada otwory na metalowe wzmocnienia oraz rzep do zamocowania wspomnianego już opcjonalnego kokpitu. Dzięki temu Seawave z rekreacyjnego kajaka staje się w pełni wyposażonym kajakiem morskim. Kokpit ma jeszcze jedną funkcję - chroni przed deszczem, wiatrem oraz umożliwia umieszczenie bagażu w kajaku a także na kokpicie - z wykorzystaniem olinowania.

Kokpit w Gumotex Seawave bardzo dobrze chroni przed deszczem, wiatrem oraz daje dodatkową przestrzeń bagażową.

Kokpit bardzo dobrze chroni przed deszczem, wiatrem oraz daje dodatkową przestrzeń bagażową.

Gumotex Seawave jest wyposażony w zamykany otwór spustowy na rufie. Jeśli woda dostała się do kajaka podczas wiosłowania, można ją łatwo spuścić przez otwór spustowy zamiast pozbywać się jej gąbką. To zdecydowanie ułatwia czyszczenie łodzi po dłuższym spływie lub po opadach deszczu.

Transport kajaka

Kajak mieści się w torbie, którą dzięki szelkom można nosić jak plecak. Jest to stosunkowo spory ciężar (17,5 kg) + wiosła ale dla osób wprawionych w noszeniu ciężkich plecaków czy dzieci w nosidełkach górskich ciężar jest do przyjęcia. Bez problemu można go transportować na plecach o ile nie planujemy wziąć dodatkowych bagaży. Jeśli chcemy zabrać kajak na kilkudniowy spływ, z namiotem, sprzętem do spania i wyżywieniem, trzeba zaopatrzyć się w wózek (świetnie sprawdzają się wózki Eckla dedykowane do tego typu aktywności) lub objuczyć w to wszystko drugą osobę.

Moje pierwotne wyobrażenia o transporcie kajaka komunikacją miejską na razie się rozminęły z rzeczywistością. O ile nie ma problemu z transportem na spływ, to w jesienno-zimową pogodę nie jest łatwo schować wyczyścić i schować kajak zaraz po spływie do worka transportowego. Wpływ na to ma zimno, krótki dzień i błoto, które bardzo brudzi kajak, powodują, że jesienią wybieram przede wszystkim transport samochodem.

Dlatego zamierzam zaopatrzyć się we wspomniany wózek Eckla. A osobom, które nie planują pływać z rodziną, polecam po prostu lżejszy kajak, np. Gumotex Swing 1 (waży 11,2 kg + akcesoria) czy Gumotex Twist 1 (waży zaledwie 9 kg + akcesoria).

Pływanie kajakiem pneumatycznym Gumotex Seawave

Seawave jest bardzo sterowny, w zasadzie nie widzę różnicy pomiędzy standardowymi kajakami, z których korzystałem w wypożyczalniach a dmuchanym Seawave. Wpływ na to ma m.in. wąski i długi kształt oraz płetwa kierunkowa, która jest częścią podstawowego wyposażenia. Kajak jest szybki i bardzo stabilny. Podczas mojego pierwszego spływu byłem nawet trochę zawiedziony jak szybko pokonałem zaplanowany odcinek, ale wynikało to także z faktu, że płynąłem sam (zanurzenie było mniejsze) a poziom wody w rzece też był dosyć wysoki. Wpływ na to ma jednak przede wszystkim konstrukcja kajaka - długa i smukła sylwetka oraz wysokie ciśnienie robocze. 

Pływanie nim po rzekach to duża przyjemność. Podczas późnojesiennych i zimowych spływów rzekami Świder, Wisła czy Wkra świetnie sprawdził się kokpit (dostępny do zakupu opcjonalnie), który chronił organizm (przede wszystkim nogi i stopy) przed wychłodzeniem z powodu nieustannie wiejącego w twarz bardzo zimnego wiatru.

Podczas rodzinnego spływu z 2 dzieci na pokładzie.

Podczas spływu Wisłą, w jej warszawskiej części, z uwagi na wiejący wiatr, na rzece tworzyły się kilku - kilkunastocentymetrowe fale. Nie sprawiało to najmniejszego problemu. Podobnie nie zakłócały toru tworzące się na Wiśle nieduże wiry. Cały spływ odbyłem bez płetwy kierunkowej, której nie montowałem z powodu konieczności pokonania bystrz na Świdrze i licznych mielizn na obydwu rzekach.

Jestem przekonany, że na dobrą sterowność duży wpływ ma płetwa kierunkowa. Podczas spływu Pilicą, na której był wysoki stan wody, łatwiej było utrzymać właściwy tor (w zasadzie kajak słuchał mnie w 100%) niż na Świdrze i Wiśle, gdy z powodu mielizn i bystrz nie mogłem używać płetwy. Wtedy musiałem włożyć trochę więcej uwagi w utrzymanie właściwego toru ale nie było to uciążliwe.

Z kajakiem pneumatycznym Gumotex Seawave podczas późnojesiennego spływu Wisłą.

Z kajakiem pneumatycznym Gumotex Seawave podczas późnojesiennego spływu Wisłą.

Przygotowanie kajaka do spływu zajmuje do 15-30 minut, co obejmuje wyjęcie z plecaka, napompowanie, złożenie wioseł, niekiedy założenie kokpitu.

To, na co trzeba zwrócić uwagę, szczególnie w dni słoneczne to ciśnienie powietrza w komorach - mianowicie nie wolno przepompować a po wyjściu z wody należy spuścić część powietrza, w przeciwnym razie wzrost ciśnienia spowodowany nagrzaniem go wewnątrz kajaka może doprowadzić do rozerwania burt. Ale temat ten dotyczy wszystkich kajaków dmuchanych.

Kajak zakupiłem w czaskim sklepie Nafukovací čluny.cz - http://www.e-cluny.cz/gumotex/kajak-seawave-gumotex-vyhodny-set-extra-2669

Natomiast po kilku miesiącach użytkowania wspólnie z właścicielem powyższego sklepu wprowadziliśmy kajaki Gumotex do oferty naszego sklepu - https://www.sklep.dzieciakiwplecaki.pl/?kajaki-dmuchane-pneumatyczne,91

Gumotex Seawave w trakcie krótkiej przerwy w spływie Wisłą.

Gumotex Seawave w trakcie krótkiej przerwy w spływie Wisłą.

Podsumowanie

Z kajaka jestem bardzo zadowolony. Na wodzie jest szybki, daje sporą swobodę wyboru celu i możliwość pływania cały rok (dzięki kokpitowi, który zdecydowanie poprawia komfort cieplny). Kajak jest duży i mimo wszystko waży sporo, ale byłem tego świadomy wybierając go. Kupiłem kajak rodzinny, który wykorzystuję także podczas samodzielnych spływów.

Komentarze

Zalogowani użytkownicy nie muszą wpisywać kodu bezpieczeństwa. Zarejestruj się teraz lub zaloguj się jeśli masz już konto.