O czym szemrze rzeka czyli... Skansen Rzeki Pilicy
Słyszeliście kiedyś o muzeum poświęconemu rzece? Pewnie pomyślicie, że jest takie w Ameryce, bo przecież tam ludzie realizują najdziwniejsze pomysły. Być może macie rację, ale to muzeum jest blisko Was – w Polsce, w województwie łódzkim, a głównym bohaterem muzeum jest rzeka Pilica i historie z nią związane.
Nad brzegami rzek w dawnych czasach budowano młyny (tam produkowano mąkę), stąd też w Skansenie Rzeki Pilicy główną część zbiorów stanowią pozostałości po pilickich drewnianych młynach, a obok nich znajdziecie największą w Polsce kolekcję ponad 30 kamieni młyńskich – spróbujcie taki podnieść!
Pilica to także dobre miejsce dla miłośników militariów. W dziale „Wojenne trofea Pilicy” obejrzycie to, co wydobyto z dna rzeki. Tu znajdziecie jedyny na świecie eksperymentalny, opancerzony ciągnik artyleryjski Luftwaffe, nazywany potocznie „Lufcikiem”. Został wydobyty z Pilicy w 1999 roku, a więc 54 lata po zatonięciu! W Skansenie zobaczyć możecie również ekspozycję plenerową zatytułowaną „Fortyfikacje Linii Pilicy”, gdzie prezentowana jest zrekonstruowana niemiecka transzeja z 1944 roku oraz żelbetowy schron typu Tobruk. Ten 31-tonowy schron został do skansenu przeniesiony z odległej aż o 30 km od Tomaszowa Mazowieckiego wsi.
Tym z Was, którzy interesują się sportem miejscowość Spała kojarzyć się będzie z miejscem przygotowań drużyn do ważnych zawodów. A wiedzieliście, że kiedyś (na przełomie XIX i XX w.) do Spały chętnie przyjeżdżali rosyjscy carowie – na wypoczynek? Pośród wielu pozostałości po carskiej rezydencji najciekawszą chyba pamiątką jest niewielki budynek będący niegdyś… carską toaletą.
Warto też wspomnieć, że przez teren tego żywego rzecznego muzeum przebiega tzw. „Oś rzeki Pilicy - pamięci dawnych wydarzeń”. Stoją na niej ponad 100-letnia, żelazna barka robocza typu „Szczupak”, żelazna łódź saperska, fragment przęsła mostu wybudowanego w 1957 r. przez saperów na Pilicy w dzielnicy Tomaszowa Maz. - Brzustówce, wojskowy rzeczny kuter holowniczy, elementy mostu pontonowego oraz wieżyczka ratownika, która od lat 60. XX w. znajdowała się przy kąpielisku w nadpilickiej przystani w Tomaszowie Mazowieckim.
Na koniec pozostaje do obejrzenia chluba skansenu, czyli XIX-wieczny budynek poczekalni kolejowej - całkowicie drewniany i bogato zdobiony. Został zbudowany jako pawilon ekspozycyjny Dyrekcji Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej na odbywającą się w 1896 r. Wszechrosyjską Wystawę Przemysłowo-Artystyczną w Niżnym Nowogrodzie.
Tyle historii i faktów. Teraz Wasza kolej – przyjedźcie i zobaczcie, a potem pospacerujcie brzegami rzeki i posłuchajcie o czym szemrze.
Komentarze
Bardzo ciekawe miejsce.Polecam
Zalogowani użytkownicy nie muszą wpisywać kodu bezpieczeństwa. Zarejestruj się teraz lub zaloguj się jeśli masz już konto.