dzisiaj jest czwartek, 02 maja 2024

Rowerowy weekend w kujawsko-pomorskich stolicach - Bydgoszcz i Toruń na rowerze z dzieckiem

2022-03-23 22:52

Dzień pierwszy - najwyższy most kolejki wąskotorowej w Europie

Głównym celem wycieczki był ponad stuletni, najwyższy most kolejki wąskotorowej w Europie. Znajduje się on w Koronowie nad rzeką Brdą. Kolejka jeździła tamtędy do 1992 roku, potem tory rozebrano, a sam most niestety zaczął niszczeć. Na szczęście parę lat temu wyremontowano go i w 2014 roku oddano do użytku jako most pieszo-rowerowy, będący częścią trasy rowerowej biegnącej częściowo na dawnym nasypie wąskotorówki.

Z Koronowa wracaliśmy ścieżką rowerową Samociążek - Bożenkowo – jest to szeroka i równa szutrowa droga. Mijając granice miasta Bydgoszcz, bocznymi drogami, kierowaliśmy się na ulubione miejsce spędzania wolego miejsca przez Bydgoszczan, czyli Myślęcinek. To największy w Polsce park miejski z licznymi ścieżkami oraz atrakcjami. Po drodze zatrzymujemy się jeszcze przy głazie oznaczającym przebieg 18. południka.

Dzień drugi - trasą kolei Toruń – Unisław

Mimo niepewnej pogody, nie odpuszczamy eksploracji nowych tras rowerowych z przyczepką. Plan był prosty: przejechać ścieżkę wybudowaną na nasypie byłej linii kolejowej z Torunia do Unisławia, zaliczenie asfaltowo-szutrowej drogi dla rowerów wzdłuż trasy wojewódzkiej nr 551, zobaczyć park i pałac w Ostromecku, a na końcu przejechać odcinek Wiślanej Trasy Rowerowej  oraz odwiedzić Zamek Bierzgłowski.

W Toruniu meldujemy się przed godziną jedenastą, a samochód zostawiamy przy kościele na Szosie Chełmińskiej. Pogoda była trochę niepewna, jednak słońce przebijało się przez chmury. Szybko się ogarnęliśmy i ruszyliśmy DDRką wzdłuż DW533. W lesie za pętlą autobusową robimy przerwę, w trakcie której wyprzedza nas grupa Akademii Michała Kwiatkowskiego na rowerach szosowych. Jechali on na tyle wolno, że ich dogoniłem i przyłączyłem się na koniec peletonu. Rower górski z przyczepką w takiej grupie musiał zabawnie wyglądać. Po 3 km grupka kolarzy odbiła na Świerczynki, a my kontynuowaliśmy jazdę do Raciniewa, gdzie kończy się szlak. W międzyczasie ratowaliśmy ślimaczki przed rozjechaniem na trasie. Sądząc po odgłosach spod kół, to więcej ich rozjechaliśmy, niż uratowaliśmy. Ale tak bywa jak zostawia się trzy ślady zamiast jednego, a ślimaków po nocnym deszczu było mnóstwo.

Nie byłem pewien drogi Raciniewo-Ostromecko, ale okazało się, że wzdłuż drogi prowadzi dobrej jakości droga dla rowerów z nawierzchnią szutrową i miejscami asfaltową.

W parku przy pałacu w Ostromecku zrobiliśmy sobie dłuższą przerwę na odpoczynek i posilenie się. W tym miejscu można podziwiać dwa pałace i ogromny, zadbany park. Z zespołu pałacowego trasą Wiślanej Trasy Rowerowej i bocznymi drogami dotarliśmy do ostatniego celu wycieczki - Zamku Bierzgłowskiego. Jest to jedna z najstarszych ocalałych krzyżackich budowli.