dzisiaj jest sobota, 25 listopada 2017

Kliknij województwo, aby zobaczyć atrakcje.

Mapa atrakcji dolnośląskie kujawsko-pomorskie lubelskie lubuskie łódzkie małopolskie mazowieckie opolskie podkarpackie podlaskie pomorskie śląskie świętokrzyskie warmińsko-mazurskie wielkopolskie zachodniopomorskie

Kliknij województwo, aby zobaczyć wycieczki.

Mapa wycieczek dolnośląskie kujawsko-pomorskie lubelskie lubuskie łódzkie małopolskie mazowieckie opolskie podkarpackie podlaskie pomorskie śląskie świętokrzyskie warmińsko-mazurskie wielkopolskie zachodniopomorskie

Kliknij województwo, aby zobaczyć noclegi.

Mapa noclegów dolnośląskie kujawsko-pomorskie lubelskie lubuskie łódzkie małopolskie mazowieckie opolskie podkarpackie podlaskie pomorskie śląskie świętokrzyskie warmińsko-mazurskie wielkopolskie zachodniopomorskie
Booking.com

Lekkie rowery dla dzieci - małe rzeczy czynią dużą różnicę?

2017-11-09 13:43

Dlaczego warto kupić lekki rower dla dziecka?

Ponieważ lekki rower to:

- większa przyjemność z jazdy;

- łatwiejsza kontrola roweru przez dziecko;

- dłuższe dystanse, które może pokonać dziecko a to oznacza dłuższe wycieczki rowerowe;

- mniejszy wysiłek przy jego przenoszeniu, podnoszeniu, przez dziecko oraz rodzica - bo rower dosyć często (szczególnie w polskich warunkach) trzeba podnieść - na schodach, na krawężniku, przy zawróceniu z niewłaściwej trasy, transporcie samochodem itp. - naprawdę dziecko mniej się irytuje gdy wiele z tych rzeczy jest w stanie zrobić samodzielnie i bez dużego wysiłku.

Lekkie rowery powodują, że mali rowerzyści łatwiej mogą utrzymywać równowagę, pedałować i zatrzymywać się z większą kontrolą. Dodatkowo, łatwo dostępne dźwignie hamulca ułatwiają kontrolę prędkości.

Stosunek wagi roweru do wagi dziecka na przykładzie rowerów dziecięcych - waga podana w funtach brytyjskich. Fot. us.woombikes.com

Moim zdaniem niska waga ma duże znaczenie przy nauce jazdy na rowerze oraz u dzieci w wieku 3-8 a może i więcej lat - na razie mam doświadczenie z takimi dziećmi. Takie dzieciaki mają po prostu znacznie mniej siły i dłuższe i bardziej intensywne wycieczki/wyjazdy rowerowe to dla nich naprawdę duży wysiłek. Pamietam dyskusje rodziców na różnych grupach o za ciężkich rowerach dla ich dzieci, o problemach ze zmianą biegów (bo dziecko nie było w stanie przekręcić manetki) czy wreszcie problemy naszej córki z ruszeniem pedałów w kupionym przez dziadków rowerku z supermarketu. Warto im pomóc wyposażając w rower dostosowany do ich potrzeb i możliwości. Bardzo możliwe, że starsze dzieci nie potrzebują już tak lekkich i tak dopasowanych rowerów, ale ten czas dopiero przed nami.

Trójka dzieciaków na lekkich rowerach - w trakcie tatusiowego wyjazdu w Podlaskie 4 dni na rowerach, 1 dzień w kajaku - ponad 170 km pedałowania - samodzielnie i z pomocą rodziców :)

Dlaczego warto rozważyć zakup roweru marki dedykowanej dzieciom?

Firmy te koncentrują się na dostarczeniu rowerów dostosowanych do specyficznych potrzeb dzieci. To jest ich jedyny lub główny produkt, z którego żyją a nie jak w przypadku innych marek jedna z linii biznesowych.  Czym zatem charakteryzują się takie rowery? I w czym mają przewagę nad rowerkami popularnych marek, nazwijmy je ogólnorowerowych?

- wagą - rowery te wykonane są z lekkich stopów aluminium a niektóre z nich dodatkowo redukują masę zastosowaniem lekkich komponentów np. w obręczach kół, siodełkach, korbach, itp.

- właściwą geometrią umożliwiającą właściwą postawę i pracę nóg:

  • konstrukcja ramy oraz odpowiednio zredukowane do jej wielkości komponenty
  • wysokość ramy/nieduży przekrok - chociaż w tym wypadku wielu innych producentów nie odbiega od omawianych marek,
  • odległością - koła vs  Tutaj najwięcej do poprawy mają marki marketowe, których rowerki są np. zbyt krótkie - mają zbyt mają odległość pomiędzy nogami dziecka a kierownicą. Wpływa to b. negatywnie na stabilność i zdolność manewrowania

- zastosowaniem komponentów dedykowanych dzieciom, a wchodzą w to:

  • klamki hamulców dostosowane do niedużych rączek - odległość oraz wymagana siła nacisku aby uruchomić hamulce;
  • manetki przerzutek wysokiej klasy, np. SRAM SX 4 - naprawdę wygodna manetka, z obsługą której dzieci nie mają problemu;

Klamki hamulców umożliwiające operowanie nimi dzieciom niemalże w każdym wieku.

  • korby - to nie są standardowe, stalowe korby - proste, wykonane z lekkiego aluminium, o długości adekwatnej do ramy danego rozmiaru roweru;
  • kierownica/mostek - świetnym przykładem są rowery Islabikes i np. CNOC 16, który nie ma kierownicy typu BMX ale mimo wszystko ma ją lekko podniesioną - dotyczy to rowerów dla dzieci uczących się jeździć;
  • siodełko - nie po prostu szersze niż siodełko dorosłego, ale przede wszystkim ergonomiczne, dopasowane do dzieci.

- niskim współczynnikiem Q-Factor - co to jest i dlaczego może być istotnym czynnikiem? Do tej pory czytałem o tym głównie w przypadku drogich, wyczynowych rowerów szosowych. Zwróciłem na niego uwagę czytając wybrane recenzje rowerków na zagranicznych stronach oraz oczywiście zapoznając się ze specyfikacją rowerków, które można dostać w naszym sklepie. Czym jest współczynnik Q-Factor? Poniżej ilustracja i wyjaśnienie.

Niski współczynnik Q-Factor w lekkich rowerach dedykowanych dzieciom.

Q-Factor to odległość pomiędzy początkami osi pedałów mierzona równolegle do osi suportu, czyli tak jak gdyby oba ramiona korby były w tej samej pozycji. Im mniejszy tym efektywniej kręcimy (większa część energii jest przekazywana do napędzenia roweru) i tym bezpieczniej kręcić na zakrętach bez obawy o zahaczenie o ziemię. Większy Q-factor daje większą możliwość balansu i kontroli nad rowerem. 

Proste korby i niewysoki współczynnik Q-Factor pozwalają na napędzanie roweru przy wykorzystaniu mniejszej siły niż w przypadku rowerów z profilowanymi korbami (odchodzącymi od środka roweru w kierunku zewnętrznym). Czy to takie ważne? Na pewno takie rozwiązanie pomaga dziecku kręcić pedałami efektywniej. Czy jest niezbędne? Nie, ale świadczy o tym, że producent zadbał o to, aby na jego rowerze dzieci czuły się dobrze i jeździły lepiej. Na pewno takie rozwiązanie pomaga pokonywać dłuższe dystanse przy włożeniu w to mniejszej siły.

Kiedy warto moim zdaniem kupić lekki rower dla dziecka?

- gdy zabieramy dziecko na dłuższe wycieczki rowerowe oraz na wyprawy - to był nasz powód zakupienia i w konsekwencji wprowadzanie lekkich rowerów do naszego sklepu;

- gdy nasze dziecko jest stosunkowo drobne / ma mniej siły niż rówieśnicy - taki był powód zakupu FROG 48 przez naszych znajomych z TupTam;

- gdy mamy chęć i środki finansowe aby zakupić dziecku naprawdę świetny rower :)

Wycieczka rowerowa na Podlasiu - w akcji lekkie rowery dla dzieci i przyczepki rowerowe :)

Wycieczka rowerowa na Podlasiu - w akcji lekkie rowery dla dzieci i przyczepki rowerowe :) Fot. Kuba Ruta - www.nastopach.pl

Dlaczego nie warto kupować lekkiego roweru dla dziecka? ;)

- Bo ciężko zaakceptować fakt, że to rower dziecka jest najdroższy w rodzinie - tak było u nas :)

- Bo przecież starcza na 1-2 sezony - prawda! Ale później jest rodzeństwo, jeśli też oczekujemy, że dziecko będzie z nami jeździło 20-30 km to dajmy mu też odpowiednie narzędzia ku temu.

- Bo moje dziecko i bez lekkiego roweru świetnie sobie radzi - oczywiście, że wielu chłopców tak potrafi (pewnie są i takie dziewczynki), ale są np. drobne dziewczynki, którym waga roweru na poziomi 60-70% ich masy ciała przeszkadza w czerpaniu radości z jazdy rowerem.

Dla tych, którzy myślą o zakupie lekkiego roweru przedstawiam kilka marek oferujących lekkie rowery dla dzieci - 2 z nich dostępne są w naszym sklepie, inne w innych sklepach lub bezpośrednio u producentów.

FROG - brytyjskie lekkie rowery dla dzieci

FROG - brytyjska marka lekkich rowerów dla dzieci, która na polskim rynku jest obecna od kilku lat, jednak nie jest jeszcze dobrze rozpoznawalna. Rowery FROG charakteryzują się niską wagą, geometrią dostosowaną do dzieci oraz znakomitą jakością!

Frog to angielska marka wykonująca rowerki biegowe oraz rowery dla dzieci w wielu rozmiarach i typach! To, co wyróżnia tego producenta to podział rowerków ze względu na wewnętrzną dł. nogi dziecka (czyli główny pomiar służący do doboru odpowiedniego roweru) i długość ramion. Zmora dla sprzedawców, dbałość o klienta ;) Marka ta oferuje np. po 2 wielkości ramy dla rowerków o tym samym rozmiarze kół - oczywiście w wybranych, tzw. startowych rozmiarach. Wszystko po to, aby dobrać rowerek idealnie pasujący do dziecka. Dobrej jakości komponenty, niska waga, dopasowanie do specyficznych potrzeb dziecka i w końcu wybór spośród wielu kolorów to niewątpliwie główne zalety tej marki.

Frog 48 nad Bałtykiem - lekki rower dla 4-5 latki

Frog 48 nad Bałtykiem - lekki rower dla lekkiej 5 latki :) Fot. Justyna Bronowska - www.tuptam.pl

FROG oferuje bardzo szeroką gamę lekkich rowerów dla dzieci. Począwszy od lekkich rowerków biegowych są to:

- Tadpole Mini - lekki rowerek biegowy dla dzieci w wieku 1-2 lata;

- Tadpole  - klasyczny, lekki rower biegowy dla dzieci w wieku 2-3 lata;

- Tadpole Plus - lekki rowe biegowy dla dzieci w wieku 3-4 lata (ostatni przed przesiadką na rower na dwóch kołach z pedałami).

Kolejne to lekkie, hybrydowe rowery dla dzieci które zaczynają przygodę z dwoma kółkami i pedałami. Zastanawiacie się, co to są rowery hybrydowe? Mianem hybrydowych FROG określa rowery, które umożliwiają dziecku jazdę w różnych warunkach terenowych i na trasach o różnej nawierzchni. Stąd oferowanie 2 kompletów opon (szosowy i terenowy) i sportowa, bardziej agresywna sylwetka dziecka - z taką sylwetką zdecydowanie łatwiej jeździć poza trasą, jak to mawiają Brytyjczycy - off the beaten track. Są to:

- FROG 43 - lekki rower dla dziecka na kołach 14"

- FROG 48 - lekki rower dla dziecka na kołach 16" - zapoznajcie się z naszą recenzją FROG 48;

- FROG 52 - lekki rower dla dziecka na kołach 20".

Dla starszych dzieciaków, które mają już za sobą np. przygodę na FROG 43 producent oferuje kolejne rozmiary lekkich rowerów. Od 20" FROG 52 po 26" FROG 78.

Frog 62 na leśnych ścieżkach

Frog 62 na leśnych ścieżkach. Fot. www.frogbikes.com

Dla dzieci ze sportowymi ambicjami (albo rodziców ze sportowymi ambicjami - czasami bywa i tak... ) FROG oferuje lekkie rowery szosowe dla dzieci (FROG Track 58, 67 i 70) oraz rowery typu gravel czyli (FROG Road 58, 67 i 70) - dla tych, którzy chcą mieć szosówkę na szutry ;)

Ponieważ wielu z rodziców zjeżdża ze swoimi dziećmi w teren FROG przygotował także górskie wersje rowerów - mają być wprowadzone do oferty w 2018 r.

Co istotne - FROG dysponuje pełnym wsparciem części zamiennych. Można zakupić je bezpośrednio od producenta, współpracujących z producentem sklepów lub w dobrze wyposażonych sklepach rowerowych (stacjonarnych i internetowych).

Nasza ekipa rowerowa użytkuje FROG 48.

WOOM - austriackie lekkie rowery dla dzieci

WOOM - austriacka, stosunkowo młoda marka lekkich rowerów dla dzieci. Coraz bardziej popularna w Polsce i w Europie, nagradzana za naprawdę atrakcyjne wzornictwo. Ich rowery są po prostu ładne!

WOOM oferuje lekki rowerek biegowy WOOM 1 oraz lekkie rowery dla dzieci z pedałami - od rozmiarów kół 14" do 26" - to znaczy, że można zacząć na nich jeździć jeszcze w przedszkolu (albo i żłobku) a skończyć na wycieczkach ze swoimi własnymi dziećmi ;)

Lekkie rowery dla dzieci WOOM

Pełna gama lekkich rowerów dla dzieci WOOM - od biegowego WOOM 1 na kołach 12" po WOOM 6 na kołach 26". 

WOOM 1 to lekki rower biegowy. Charakteryzuje się niską wagą, ramą dostosowaną do naprawdę małych dzieci, zastosowaniem hamulca w rączce - posiada spore koła - 12", dzięki czemu przejście na rower z pedałami powinno być bezproblemowe.

WOOM 2 to lekki rower dla dziecka na kołach 14". Świetne rozwiązanie jako pierwszy rowerek z pedałami dla dziecka. Kierownica typu BMX, czyli mniej agresywna. Zapoznajcie się z naszą recenzją WOOM 2;

WOOM 3 - to lekki rower dla dziecka na kołach 16", także z kierownicą typu BMX.

Dostępna jest także wersja WOOM 3 Automatix z automatyczną dwubiegową przerzutkę w piaście SRAM. Zamiast wolnobiegu posiada piastę SRAM, czyli przerzutkę dwubiegową, która samoczynnie zmienia bieg po przekroczeniu przez dziecko prędkości 10 km/h. Dzięki temu dzieciom, które są w stanie jeździć szybciej na swoich szesnastkach, łatwiej będzie dotrzymać kroku rodzicom;

WOOM 4 - lekki rower na kołach 20" wyposażony w przerzutki. Świetny rower dla dzieci, które jeżdżą ze swoimi rodzicami na dłuższe wycieczki rowerowe i wyprawy. Niska waga pozwala dziecku na dłuższy wysiłek. Zapoznajcie się z naszą recenzją WOOM 4;

WOOM 4 na kołach 20" - znakomity rower na dłuższe wycieczki rowerowe.

WOOM 4 na kołach 20" - znakomity rower na dłuższe wycieczki rowerowe.

WOOM 5 - lekki rower na kołach 24" - rower, na którym dziecko może zrealizować naprawdę piękne wycieczki.

WOOM 6 - lekki rower na kołach 26" - czyli w zasadzie już dla młodzieży i dla dorosłych. Kupując ten rower możemy wkroczyć z nim w dorosłość i użytkować go se swoimi dziećmi ;)

Oraz rowery w wersji City (z błotnikami, lampkami, bagażnikiem), ale to już nie są aż tak lekkie rowery.

Nasza ekipa rowerowa użytkuje wersje WOOM 2, WOOM 3 oraz WOOM 4.

Obydwie marki - FROG i WOOM dostępne są w naszym sklepie i mamy z nimi praktyczne doświadczenia. Poniżej przedstawiamy natomiast marki, z którymi zetknęliśmy się na targach bądź podczas rozmów z rodzicami, których dzieci użytkują takie rowery.

Islabikes - rowery dla rosnących ciał

Ta brytyjska marka sprzedaje swoje rowerki tylko i wyłącznie przez swoją stronę internetową lub po przymiarce w swojej siedzibie. Jest to bodajże pierwsza z marek rowerowych, która powstała z myślą o małych rowerzystach. Marka charakteryzuje się niską wagą, wykorzystaniem komponentów przyjaznych dzieciom oraz dbałością o dostosowanie swoich produktów do specyficznych potrzeb różnych dzieci.

Islabikes Beinn 20 Small - czyli lekki rower na kołach 20" w mniejszym wydaniu - dla dzieci o niższym wzroście. Fot. http://www.islabikes.co.uk/products/bikes/item/beinn-20-small

Marka oferuje bardzo szeroką gamę rowerów - od biegowych poprzez rowery dla początkujących (do tego zalicza 20" calowe bez przerzutek), rowery wielofunkcyjne (w skrócie odpowiednik hybryd Froga), szosówki i gravele, rowery góskie oraz "Serię Pro" czyli jeszcze lżejsze i bardziej dopasowane rowery dla dzieci.

Niestety w Polsce jest to bardzo rzadka marka. Osobiście w Polsce spotkałem tylko jedno dziecko jeżdżące na Islabikes ale bardzo zachwalali tę markę i ten właśnie model – to był CNOC 16. Na jednej z grup poświęconych rowerowym rodzinkom polecano też tę markę. Wydaje mi się, że wynika to właśnie z faktu wysyłkowego modelu sprzedaży poza Wielką Brytanię. Przy cenie rowerów Islabikes ciężko jest zdecydować się na rower, którego nie można przymierzyć/wypróbować przed zakupem. Osobiście żałuję też bardzo, że nie mam możliwości dokładnemu przyjrzeniu się rowerom tej marki i skonfrontowania z oferowanymi przez nas FROG i WOOM. Z informacji przekazanych na stronie Islabikes wynika, że marka ta przykłada ogromną wagę do szczegółów i projektowania rowerów naprawdę dedykowanych dzieciom. Bardzo chętnie skonfrontowałbym informacje przekazywane przez Islabikes z rzeczywistością. Szczególnie, że opisy i wyjaśnienia są bardzo merytoryczne a nie tylko marketingowe.

Early Rider - ultra lekkie i ultra drogie rowery dla dzieci

Early Rider to brytyjska marka która od 2006 roku produkuje rowerki biegowe drewniane z użyteczną, demontowalną blokadą kąta skrętu kierownicy, rowerki biegowe aluminiowe oraz ultralekke rowery z pedałami dla starszych dzieci w rozmiarze kół: 14", 16", 20" i 24".

Ultralekki rower Early Rider Belter 16". Fot. https://earlyrider.com/collections/bikes/products/belter-16

Ich ogromną wadą jest cena, która dla mnie jest zwyczajnie nieakceptowalna (przykładowo 1889 zł za rower na kołach 16") a uzasadnianie tego super niską wagą, zastosowaniem paska zamiast łańcucha (rzeczywiście nie słyszałem gdy dziecko na takim rowerku przejeżdżało obok mnie) jest w mojej opinii zabiegiem marketingowym... Czy kiedykolwiek przeszkadzał Wam odgłos łańcucha przesuwającego się po zębatkach? :) Są jednak nabywcy tych rowerów - jak widać sprawdza się powiedzenie, że "produkt jest wart tyle ile nabywca jest w stanie za niego zapłacić".

Najmniej informacji (od użytkowników, nie z oficjalnych stron producentów) znalazłem o rowerach niemieckiej marki KuBikes oraz brytyjskiej Dawes Academy. Sądzę jednak, że warto przyjrzeć się także tym markom. Czy ktoś z Was ma doświadczenie z tymi markami i może o nich coś napisać, np. poprzez komentarz?

Prevelo oraz Pello - amerykański, rowerowy sen?

Amerykańskie marki niedostępne na polskim rynku, sprzedające swoje produkty wyłącznie w USA, ew. Kanadzie czyli Prevelo oraz Pello. Bardzo chwalone na tamtejszym rynku przez różnych użytkowników. Cenowo porównywalne z wymienionymi wyżej markami europejskimi. Dla mnie jednak minusem przy ew. zakupie byłby problematyczny serwis / gwarancja oraz dostęp do części zamiennych. Dla mnie, a mam kilkuletnie doświadczenie jako sprzedawca takich produktów jest to dyskwalifikujące. Reklamacje zdarzają się nawet w najdroższych i najlepiej wykonanych produktach, nie chciałbym reklamować czegoś, co kupiłem w USA i tylko tam mogę to zareklamować...

Podsumowanie

Coraz większy rynek rowerów w Polsce oraz rosnąca popularność rodzinnych wycieczek rowerowych powoduje, że do Polski wchodzi coraz więcej marek oferujących rowery lekkie, projektowane z myślą o dzieciach.

Jeśli dziecko jadąc na rowerze z kołami 16" czy 20" ma nam, rodzicom, jadącym na rowerze z kołami 26" czy 28" dorównać (czyt. przejechać dystans wycieczki jaki zaplanowaliśmy - z reguły to jest 20-30 km), to warto go wyposażyć w odpowiednie ku temu narzędzie. Pamiętam, że będąc na studiach przejechałem ponad 50 km na rowerze z kołami 24" i był to naprawdę duży wysiłek. Pomyślcie teraz, że oczekujecie od dziecka przejechania bez wspomagania holem 30 km na rowerze 16", 18" czy 20", który waży 3/4 ich wagi... Pewnie dadzą radę, odpowiednio motywowane, zachęcane, pytanie tylko ile z tego będzie dla nich przyjemnością i na jak długo odłożą rower?

Czy można obejść się bez lekkiego roweru dla swojego dziecka? Oczywiście, że tak! Nie jesteśmy osobami, które uważają, że teraz bez lekkiego roweru i dedykowanego dzieciom nie można i nie da się jeździć. Nie chcemy sprawiać wrażenia, że inaczej się nie da. Bo da się, czego sami byliśmy/jesteśmy przykładem - w dzieciństwie i teraz, gdy uczyliśmy jeździć na rowerze naszą córkę a następnie zabieraliśmy ją na wycieczki rowerowe, wcale nie lekkim rowerem (GIANT Animator 16"), który nie miał nawet połowy rzeczy, o których wspomnieliśmy w artykule i jest niestety ciężki. Wiemy jednak, że jest grupa osób, dla których aspekty, o których napisaliśmy powyżej są ważne oraz które mogą sobie pozwolić na zakup lekkiego roweru dla dziecka. I uważam, że to naprawdę ciekawe i wartościowe rozwiązanie!

 

Komentarze

Gość - Katarzyna 2017-11-02 15:27

Korzystaliśmy na początku z dosyć ciężkiego roweru (nie chcę podawać marki, ale większość marek - nawiązując do lektury artykułu "ogólnorowerowych" jest ciężkich), w którym w dodatku córka miała problem ze zmianą biegów (nie była w stanie przekręcić manetki obrotowej). Wycieczki rowerowe były dla córki męczarnią i w konsekwencji dla nas także - motywowanie, namawianie, holowanie, popychanie - zajmowało to więcej czasu niż zwykła jazda. Przeboleliśmy i zmieniliśmy rower na lekki - jeden ze wspomnianych w artykule. Pomogło! Ideału nie ma, dalej jest motywowanie, ale zdecydowanie mniej, a więcej przyjemności i dłuższe wycieczki.

Zalogowani użytkownicy nie muszą wpisywać kodu bezpieczeństwa. Zarejestruj się teraz lub zaloguj się jeśli masz już konto.