dzisiaj jest czwartek, 21 września 2017

Kliknij województwo, aby zobaczyć atrakcje.

Mapa atrakcji dolnośląskie kujawsko-pomorskie lubelskie lubuskie łódzkie małopolskie mazowieckie opolskie podkarpackie podlaskie pomorskie śląskie świętokrzyskie warmińsko-mazurskie wielkopolskie zachodniopomorskie

Kliknij województwo, aby zobaczyć wycieczki.

Mapa wycieczek dolnośląskie kujawsko-pomorskie lubelskie lubuskie łódzkie małopolskie mazowieckie opolskie podkarpackie podlaskie pomorskie śląskie świętokrzyskie warmińsko-mazurskie wielkopolskie zachodniopomorskie

Kliknij województwo, aby zobaczyć noclegi.

Mapa noclegów dolnośląskie kujawsko-pomorskie lubelskie lubuskie łódzkie małopolskie mazowieckie opolskie podkarpackie podlaskie pomorskie śląskie świętokrzyskie warmińsko-mazurskie wielkopolskie zachodniopomorskie

Jak przewozić rowery?

2017-07-04 23:58

Sposób przewożenia rowerów w samochodzie determinowany może być następującymi czynnikami:

- budżet - od kilkuset zł do kilku tysięcy za najbardziej zaawansowane rozwiązania;

- rozwiązanie przygotowane przez producenta samochodu - posiadanie relingów dachowych, haka, otworów na bagażnik bazowy, wytrzymałość dachu (samochody z relingami mają zdecydowanie większą ładowność, nawet do 150 kg, te bez relingów z reguły 50-75 kg);

- liczbę, wielkość i charakter rowerów. Np. dla damskich wersji, fatbike'ów, szosowych rowerów lub dziecięcych czasami wymagane są specjalne adaptery;

- wysokość samochodu - na wysokich samochodach (typu VAN lub SUV) trudniej jest umieszczać rowery na bagażniku dachowym;

- możliwość i łatwość przechowywania uchwytów/belek/platformy po sezonie;

- uniwersalność - bagażnik bazowy na dachu można wykorzystać do transportu nart, kajaków, dodatkowgo bagażnika (box), czy innych przedmiotów;

- łatwość montażu bagażnika oraz rowerów;

- łatwość wykonywania manewrów - hak + platforma wydłużają samochód, a bagażnik na dachu zdecydowanie podwyższa (czasami przejazd z takim bagażem kosztuje drożej na autostradach!)

- łatwość / możliwość  migracji pomiędzy samochodami - platformę zmigrujemy zawsze, pod warunkiem zamontowania haka w nowym samochodzie, bagażnik bazowy nie zawsze będzie pasował do kolejnego samochodu;

- indywidualne odczucia, preferencje i doświadczenia użytkownika.

Bagażnik dachowy

Najpopularniejsza metoda przewożenia rowerów - na dachu za pomocą bagażnika bazowego.

Najbardziej popularną metodą jest przewożenie rowerów na dachu samochodu. W tym celu niezbędny jest zakup bazy, czyli bagażnika bazowego, który może być montowany w relingach, w dedykowanych do tego otworach, bądź poprzez specjalne łapki obejmujące dach/karoserię. Do tego należy oczywiście dokupić uchwyty rowerowe. Jak je wybrać i na co zwrócić uwagę? Dla mnie decydującym czynnikiem była cena oraz pewność i łatwość montażu - dotyczy bagażnika bazowego! Pierwsze moje belki marki Mont Blanc (model CFK08-CBC1) wymagały dosyć skomplikowanego (jak dla mnie, który robiłem to pierwszy raz) montażu i wymagały dedykowanych do tego narzędzi (były w komplecie). Mimo tego, przez kilka lat służyły mi bardzo dobrze i nie musiałem ich poprawiać ani nie miałem z nimi żadnych problemów!

Po przełożeniu ich do kolejnego samochodu zaczęły się schody. Po przejechaniu naprawdę kilku ładnych tys. km z 2, a później 3 rowerami na dachu, w pewnym momencie belki ... przesunęły się o jakieś 10 cm. Jak się okazało, powodem było ich poluzowanie, przypuszczam, że w wyniku mojego błędu w montażu (mimo, że zgodnie z instrukcją model ten pasował do kolejnego samochodu). Po tym przesunięciu bagażnik dokonał swojego żywota, skazany przeze mnie na niebyt, a rowery wróciły do domu na raty. Cóż, człowiek całe życie się uczy, szkoda tylko, że najczęściej na swoich błędach :(

Na zdjęciu widać, jak bardzo przesunął się bagażnik bazowy... Na szczęście zorientowałem się w porę i zdemontowałem go.

Przez ponad miesiąc po tym zdarzeniu miałem dylemat - hak + platforma czy znowu bagażnik bazowy na dachu? Wygrał bagażnik bazowy ze względu na cenę (270 zł - uchwyty rowerowe już miałem), względem haka 750 zł, w samochodzie, który za 2-3 lata i tak zmienię. Platformę i tak będę musiał kupić gdy zaczniemy wozić 4 rowery, tego kosztu więc nie brałem pod uwagę w tej kalkulacji. I znowu zdecydowałem się na Mont Blanc ale już inny model, który można było zdecydowanie łatwiej zamontować a dodatkowo wkręcić za pomocą śrub w przygotowane do tego otwory w karoserii.

Na co zwróciłem uwagę wybierając bagażnik po raz drugi? Przede wszystkim czy pasują do posiadanego samochodu (poprzez konfigurator), cenę (miałem do wyboru 2 pasujące do mojego samochodu - za 260 zł oraz za 900 zł) oraz sposób montażu (łatwość i pewność)! Nie chciałbym zrzucić komuś na samochód rowerów.

Bagażnik zamontowany za pomocą uchwytów oraz wkręcony śrubą w dach (w dedykowany otwór). Bardzo stabilny i bezpieczny montaż.

Uchwyty rowerowe - jako mało doświadczony wybrałem niedrogie, które oczywiście wymagają dłuższego montażu niż wysokiej klasy uchwyty i ... lubią porysować ramę roweru. Rozwiązałem to naklejając grubszą warstwę mocnego plastra na ramę. niezbyt estetyczne, ale za błędy się płaci. Na co bym teraz zwrócił uwagę? Wykończenie klamry chwytającej ramę roweru, sposób zacisków kół (już kiedyś zgubiłem opaski!) - czy są np. zintegrowane z uchwytem, czy posiadają system antykradzieżowy oraz czy są kompatybilne z moim bagażnikiem bazowym?

Jakie są minusy bagażnika na dachu?

Bagażnik dachowy z rowerami zmniejsza dynamikę samochodu i powoduje, że wzrasta znacznie spalanie. Przy silnych, zwłaszcza bocznych podmuchach wiatru auto gorzej się prowadzi. Podobno na promach opłaty za takie auta (z rowerami na dachu) są wyższe. Niektórzy twierdzą, że auto gorzej prowadzi się w zakrętach, ale ja tego nie zauważyłem.

Montaż rowerów na dachu wymaga też siły - podniesienie rowerów i ich zamontowanie, zwłaszcza dorosłych nie należy do najłatwiejszych, ale daję radę.

Wieszak na tylną klapę

Krytykowane przez wielu, postrzegane jako niestabilne i niebezpieczne. Znam kilka osób, które tak wożą rowery bez żadnych przygód i chwalą sobie to rozwiązanie - wymaga montażu przed każdym użyciem, jest uniwersalne (pasuje do wielu typów nadwozi) i stosunkowo tanie. Uniemożliwia jednak otwarcie bagażnika bez demontażu rowerów - z dziećmi na długiej trasie, z moich doświadczeń niemożliwe, dlatego takie rozwiązanie zdyskwalifikowałem od razu. Czasami wymaga stosowania adapterów - gdy zasłaniają światła lub tablice rejestracyjną.

Wieszak rowerowy na hak

Z reguły na 1 lub 2 rowery, ale widziałem także takie na 3-4 rowery (!), niewielkich rozmiarów, stosunkowo niedrogie (za ok 250 zł możemy kupić świetny produkt). Stabilnie trzyma 1 lub 2 rowery.

Plusy? Cena oraz niewielkie rozmiary (można wozić na stałe w samochodzie) i łatwość montażu.

Minusy? Zasłaniają tablicę, nie ma możliwości zamontowania trzeciej tablicy, problem z widocznością świateł tylnych.

Uchwyt na hak z 2 rowerami - niestety rowery zasłaniają tablicę rejestracyjną i częściowo światła.

Platforma rowerowa na hak

Rozwiązanie bardzo wygodne i najbardziej zaawansowane, niestety najdroższe z dostępnych. Na jego koszt składa się montaż haka (od kilkuset zł do kilku tysięcy!) oraz zakup platformy - od kilkuset zł (np. polski Inter Pack) do 3-4 tys. zł za najbardziej zaawansowane produkty zachodnich marek (Thule, Atera Sport, Peruzzo).

Jaka jest różnica w rozwiązaniach za kilkaset zł a tych za 2-3 tys.? Przede wszystkim ergonomia wykonania i jakość użytych materiałów (np. gumowe uchwyty w miejsce plastikowych), trwałość (w Inter Pack zdarzają się awarie głowicy trzymającej hak - proste i niedrogie w naprawie, ale czasami części kończą się u producenta - warto więć zakupić po jednej z tych części) oraz waga - te droższe są lżejsze o 3-4 kg.

Platforma na hak Inter Pack Quattro - fot. www.interpack.eu

Na co zwracałem uwagę zastanawiając się nad tym rozwiązaniem? Awaryjność (awaria tuż przed wyjazdem potrafi przysporzyć duuużo nerwów!), cena, możliwość odchylania platformy, liczba rowerów, ładowność, także haka w samochodzie i oczywiście wygoda użycia. Także liczba pin w gnieździe, ale powinien o to zapytać montujący hak :)

Koleżanka po kilku latach używania taniego rozwiązania zdecydowała się nazakup Atera Sport z przystawką na 4ty rower. Wycieczki i wyprawy rowerowe są ich głównym sportem i sposobem spędzania wolnego czasu, zdecydowali się nie oszczędzać na rozwiązaniu -to wygodne, ergonomiczne i pewne rozwiązanie!

Stelaż na tylnej klapie lub na kole zapasowym

Na kole - w samochodach terenowych oraz coraz popularniejszych samochodach klasy SUV. Rowery przewożone są w pozycji wiszącej lub w pozycji stojącej (na szynach). Bagażnik montowany może być wyłącznie bezpośrednio na koło zapasowe bez pokrowca.

Dedykowane bagażniki w samochodach

Niektóre z samochodów posiadają dedykowane systemy przewożenia rowerów wewnątrz kabiny. Jest to raczej rozwiązanie dla osób podróżujących bez dzieci, ale bardzo ciekawe i atrakcyjne. Nie wymaga zakupu dodatkowych akcesoriów, pozwala też uniknąć wpływu niekorzystnych warunków atmosferycznych na przewożone rowery.

Podsumowanie

Przed wyborem warto zastanowić się ile będziemy jeździć, z iloma rowerami, podpytać sprzedawców o wady i zalety, ale wcześniej popytać znajomych i poczytać w internecie, żęby mieć większą wiedzę. Nie zawsze to najdroższe rozwiązanie jest najlepsze, ale te najtańsze mogą okazać się w praktyce droższe ;)

My zaczęliśmy od bagażnika bazowego, za 2-3 lata zapewne przerzucimy się na platformę. Chyba, że po drodze dzieciaki powiedzą STOP rowerowej pasji. Tego przewidzieć jednak się nie da.

Komentarze

Zalogowani użytkownicy nie muszą wpisywać kodu bezpieczeństwa. Zarejestruj się teraz lub zaloguj się jeśli masz już konto.